ćwiczenia ortooptyczne suwałki

Kiedy patrzeć znaczy widzieć?

FacebookTwitterLinkedInGoogle+PinboardPinterestDiigoEmailPrint

Zdarzyło Wam się, że czytaliście książkę i nic nie zapamiętaliście z ostatniego akapitu? Albo absolutnie nic nie zrozumieliście z czytanego rozdziału? Może trudniejszy tekst musisz czytać na głos? Jaki związek ma widzenie ze zrozumieniem teksu i kiedy patrzeć znaczy widzieć?

Nie zawsze patrzeć znaczy widzieć

Z procesem uczenia się związanych jest wiele czynności, które nasz mózg musi wykonać, by skutecznie odkodować tekst, zrozumieć i zapamiętać. W zależności od tego czy jesteśmy wypoczęci czy przemęczeni, nastawieni pozytywnie czy negatywnie lub czy działamy pod presją czasu osiągamy różne efekty nauki. Dlatego każdy zna sytuację, że czytał zadany rozdział i absolutnie nic z niego nie pamięta lub wręcz odwrotnie – szybko i bezboleśnie informacje wchodziły do głowy.

Nie zawsze widzieć znaczy zapamiętać

Uczenie się jest ściśle związane z umiejętnością czytania. By móc się uczyć, w szkolnym znaczeniu tego słowa, dziecko najpierw musi zacząć dobrze czytać. Jest wiele metod nauki czytania, ale to nie one są przedmiotem dzisiejszego wpisu. Każda z najnowocześniejszych metod może być nieskuteczna, gdy wzrok i proces widzenia nie jest w porządku i nie spełnia swojej funkcji.

Umiejętności wzrokowe niezbędne do skutecznej nauki

Kiedy patrzeć znaczy widziećCzytanie wymaga od nas równomiernej pracy mięśni oczu. Ruch śledzący i skokowy każdego z oczu musi być zgrany. Ustawianie ostrości (akomodacja) musi być wydajne, elastyczne i szybkie. Nasze oczy muszą też być silne, by móc długo „czytać”. Ponadto jedno to przeczytać tekst, drugie to zrozumieć co się przeczytało i zapamiętać te informacje. Jest to umiejętność nadawania znaczenia wszystkiemu co widzimy – czyli przetwarzanie wzrokowe. Dzięki niemu rozumiemy o widzimy.

Jeżeli nosisz okulary lub soczewki kontaktowe powinieneś mieć pewność, że są właściwie dobrane. Dobrze skorygowana wada wzroku nie ma wpływu na szybkość nauki.

Jak efektywny jest Twój układ wzrokowy?

Do skutecznej nauki potrzebujemy:

  • sprawnej i stabilnej akomodacji (wyostrzanie obrazu);
  • płynnych ruchów śledzących;
  • silnych mięśni oczu;
  • szybkiego przetwarzania widzianych obrazów.

Jeżeli masz problem z nauką, a wiesz, że nie posiadasz wady wzroku to jest moment by sprawdzić czy cały twój układ wzrokowy jest w porządku. W warunkach domowych bardzo trudno ocenić jego efektywność. Wiemy, czy nauka nas męczy lub jak szybko zapamiętujemy konkretną porcję materiału. Jednak nie zmierzymy sprawności naszej akomodacji czy płynności ruchów oczu tak dokładnie jak w gabinecie optometrysty.