Czy badanie pod kątem okularów jest wystarczające?
Byłeś z dzieckiem na badaniu wzroku. Dostaliście okulary albo usłyszeliście, że wszystko jest jednak w porządku. Jednak dolegliwości pozostały, problemy z czytaniem się utrzymują, a błędy przy przepisywaniu z tablicy kują w oczy. Musisz wiedzieć, że dobra ostrość widzenia, skorygowana wada wzroku i noszenie okularów nie oznacza, że wzrok dziecka dobrze pracuje.
Widzenie w pewnym sensie odbywa się w dwóch „płaszczyznach”.
Jest to :
- proces fizyczny – wzrokowy
- oraz proces psychiczny – korowy.
Procesy wzrokowe, np ruchy oczu lub akomodacja (odpowiedź mięśnia rzęskowego i soczewki na bodziec) odbywają się na poziomie gałki ocznej. Oczy, skaczą, śledzą, ustawiają się w odpowiedniej pozycji, wyostrzają to, na co patrzą i utworzony na siatkówce obraz przekazują dalej, poprzez drogę wzrokową do kory wzrokowej.
W korze wzrokowej odbywają się procesy psychiczne:
- fuzja – czyli zlanie obrazów pochodzących z każdego oka,
- stereopsja – czyli odczytanie szczegółowych informacji i utworzenia obrazu z głębią.
- interpretacja – czyli wyższe procesy korowe, które potem służą nam w nauce, pracy, zapamiętywaniu, doświadczaniu, automatyzowaniu.
Zatem czy badanie pod kątem okularów jest wystarczające?
Zadaniem optometrystów jest zbadanie wszystkich funkcji widzenia, żeby dać pacjentowi gwarancję, że wychodząc z naszego gabinetu ma wzrok przebadany w pełni.
Jeżeli pacjent ma wadę wzroku – przepisujemy okulary;
Jeżeli ma problem z ruchami oczu – zalecamy i prowadzimy terapię widzenia;
Problem z akomodacją? – terapia + higiena pracy + niekiedy okulary
Zez – terapia lub przygotowanie do zabiegu operacyjnego
Niedowidzenie – terapia i zasłanianie oka.
Dzieci, które mają szczególne problemy w nauce powinny być obowiązkowo badane przez optometrystę!
Dlaczego?
Ponieważ problemów z ruchami oczu, akomodacją, konwergencją, czy obuocznością nie widać gołym okiem. Potrzebne jest wnikliwe badanie.
I tak jak na wstępie – to, że dziecko dostało okulary do noszenia i zostało przebadane przez okulistę nie wystarczy.
Cieszę się, że o funkcjach wzrokowych coraz więcej się mówi, że świadomość społeczna wzrasta. Jednak potrzebujemy jeszcze więcej nauczycieli, wychowawców i pedagogów, którzy mając świadomość istnienia tego typu zaburzeń przeprowadzą szybkie testy przesiewowe i skierują pacjenta i jego rodziców w odpowiednie miejsce.
Zapraszam do zapisania się na bezpłatne, 3-dniowe szkolenie na temat zaburzeń widzenia!
PLAN SZKOLENIA
DZIEŃ 1
- Problemy z widzeniem a kłopoty z nauką – czy problemem są tylko wady wzroku?
- Jakie problemy wzrokowe może mieć dziecko?
- Dlaczego okulary nie pomagają na wszystkie problemy?
- Czy zaburzone ruchy oczu mogą mieć wpływ na czytanie?
- Znasz model Skeffingtona?
DZIEŃ 2
- Problemy szkolne a:
– wady wzroku;
– zaburzenia akomodacji;
– zaburzenia ruchów oczu; - Poznaj te zależności!
- Zobacz jak się objawiają te zaburzenia!
- Co możesz zrobić?
DZIEŃ 3
Opowiem jakich trudności możemy się spodziewać, gdy dziecko boryka się z:
-zezem;
-zezem ukrytym;
-niedowidzeniem;
-niestabilnością obuoczną;
-brakiem stereopsji;
-tłumieniem;
-aniseikonią.