Diagnoza funkcjonalna widzenia u dzieci z podejrzeniem autyzmu i/lub korowych zaburzeń widzenia w wieku 2 – 4 lat
Widzenie to jeden z najważniejszych elementów poznawczych, które wpływa na rozwój i funkcjonowanie każdego człowieka. Dlatego tak ważnym jest znalezienie i skorygowanie wszystkich trudności wzrokowych w jak najwcześniej. Wyzwaniem jest fakt, że małe dzieci w wieku 2 – 4 lat z podejrzeniem autyzmu i/lub korowych zaburzeń widzenia często zmagają się z różnymi trudnościami z widzeniem, o których nie powiedzom dorosłym wprost. Dlatego też diagnoza funkcjonalna widzenia może być nieocenioną pomocą w zrozumieniu, jak konkretnie dziecko widzi i jak można dostosować jego przestrzeń, aktywności i terapię.
Objawy i Codzienne Trudności
Dzieci z podejrzeniem autyzmu i korowych zaburzeń widzenia mogą wykazywać różne objawy, takie jak:
- Unikanie kontaktu wzrokowego;
- Trudności w śledzeniu ruchomych obiektów;
- Niewłaściwe reagowanie na bodźce świetlne (np. nadwrażliwość na jasne światło lub fascynacja światłami);
- Problemy z rozpoznawaniem twarzy i obiektów;
- Trudności w zrozumieniu głębi i przestrzeni;
- Latencja wzrokowa;
- Trudności z widzeniem złożonych obiektów.
Codziennie te trudności mogą przejawiać się jako:
- Problemy z uwagą i koncentracją;
- Trudności w komunikacji i interakcji społecznych;
- Ograniczenia w eksploracji otoczenia;
- Utrudnione lub opóźnione rozwijanie umiejętności ruchowych i poznawczych.
Jak Diagnozować?
Diagnoza funkcjonalna widzenia to klucz do zrozumienia, jak dziecko postrzega świat. Badanie to uwzględnia różne aspekty funkcjonowania wzrokowego – od ostrości i pola widzenia, przez zdolność do rozpoznawania kontrastu, kolorów i kształtów, aż po zdolności motoryczne gałek ocznych, fiksację, odruchy wzrokowe ( i wiele innych). W praktyce mogą być używane różne metody i narzędzia, takie jak testy behawioralne, obserwacja połączona z zabawą oraz specjalistyczne urządzenia diagnostyczne.
Terapie i Wsparcie
Po zdiagnozowaniu problemów, istnieje kilka ścieżek terapeutycznych, które mogą pomóc, takie jak:
- Terapia wzrokowa, skupiająca się na poprawie funkcji wzrokowych
- Wprowadzenie indywidualnych strategii i narzędzi wspomagających, takich jak filtry kolorystyczne czy specjalistyczne oprogramowanie
- Terapia sensoryczna, pomagająca w adaptacji do różnych bodźców wzrokowych
- Terapia behawioralna i interwencje edukacyjne, które mogą być dostosowane do potrzeb dziecka w zakresie widzenia
Wszystkie te metody mają na celu nie tylko poprawę samego widzenia, ale także ogólną jakość życia dziecka i jego rodziny.
Diagnoza funkcjonalna widzenia u dzieci z podejrzeniem autyzmu i/lub korowych zaburzeń widzenia w wieku 2 – 4 lat – Podsumowanie
Diagnoza funkcjonalna widzenia to kluczowy element w rozumieniu, jak konkretnie dziecko widzi, co pozwala na dostosowanie jego otoczenia i terapii. Jest to niezbędne dla poprawy komfortu życia dziecka i jego rodziny, a także dla jego ogólnego rozwoju i funkcjonowania. Jeżeli zauważają Państwo jakiekolwiek objawy, które mogą wskazywać na problemy z widzeniem u swojego dziecka, gorąco zachęcam do konsultacji z optometrystą.
Zapraszam serdecznie na nasz webinar, na którym omawiam poruszone wyżej zagadnienia bardziej szczegółowo. Razem możemy zdobyć wiedzę i zrozumienie, które pomogą nam lepiej wspierać dzieci ze spektrum autyzmu w ich rozwoju i codziennym życiu.
PLAN SZKOLENIA:
Podczas webinaru omówię konkretne przypadki dzieci z niepełnosprawnościami:
– dziecko w wieku 2 lat z podejrzeniem autyzmu i/lub korowych zaburzeń widzenia;
– dziecko w wieku 6 lat z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową w stopniu umiarkowanym z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD);
– dziecko w wieku 12 lat z korowymi zaburzeniami widzenia (pierwsze i kolejne badanie).