Rozwój widzenia przedszkolaka (3-5 lat) – co powinno zaniepokoić?
Prawidłowy rozwój wzroku dziecka w wieku od 3 do 5 lat wpływa na cały proces i szybkość uczenia się. W wieku przedszkolnym dziecko zaczyna kształtować nawyki związane z pisaniem i z czytaniem. Szybko rozwija się współpraca pomiędzy oczyma i rękoma podczas zabaw ruchowych i plastycznych. Dlatego każda niewykryta wada wzroku lub niedowidzenie ma wpływ na naukę, szybkość rozwoju, pewność siebie czy relacje między dziećmi.
Jaki jest rozwój widzenia przedszkolaka?
Dziecko poznaje figury geometryczne i kształty, powinno umieć posortować przedmioty według kształtu, wielkości i barwy, rozpoznać i nazwać podstawowe kolory. Przedszkolak powinien opisać widziany obrazek bardzo szczegółowo, wskazując na różne kształty, odcienie barw, nazywając nawet drobne detale. Widzenie obrazków przez dziecko powinno być dobre pod różnymi kątami patrzenia. Najczęściej już w tym wieku dziecko interesuje się literami i cyframi, potrafi je rozpoznać i takie same połączyć.
Podczas zabaw ruchowych rozwija się dynamika motoryczna. Dziecko z coraz większą sprawnością rzuca, kopie i łapie piłkę. Poprawia się trafność i dokładność w rzucaniu. Wzrasta poczucie orientacji przestrzennej.
Najczęściej wszystkie wymienione umiejętności dziecko nabywa w dogodnym dla siebie czasie i przychodzą mu naturalnie. Zajęcia proponowane przez rodziców czy w przedszkolu stymulują jego rozwój i zazwyczaj nic nie stoi na przeszkodzie by dziecko uczyło się kolejnych rzeczy.
Zdarza się jednak, że coś zaczyna niepokoić, pojawia się jakiś deficyt, bądź dziecko zaczyna unikać jakiejś zabawy. Być może staje się nadpobudliwe lub zbyt zamknięte w sobie i płaczliwe.
Rozwój widzenia przedszkolaka – problemy
Na pewno w sytuacja, w której dziecko nie potrafi opisać i nazwać widzianych kształtów czy figur. Gdy myli barwy, a szczegóły na obrazkach pomija podczas opowiadania lub rozmowy. Niepokojące jest gdy dziecko „nastawia” głowę lub ciało przy oglądaniu telewizji lub książki. Każde mrużenie oczu, marszczenie twarzy podczas obserwacji z daleka powinno być źródłem niepokoju.
Mniej sugestywne objawy nieskorygowanej wady wzroku lub niedowidzenia to szuranie nogami bądź problem z wchodzeniem po schodach. Unikanie kolorowania, rysowania i trudności w posługiwaniu się łyżką/widelcem również wskazują na problemy wzrokowe.
W momencie kiedy dziecko męczy się podczas pracy z bliska, narzeka na ból głowy, trze oczy, bądź zasłania jedno z nich oraz zgłasza zamazywanie lub podwójne widzenie to jest konkretny powód by skonsultować się ze specjalistą.
Konsekwencją zaburzeń widzenia może być słaba koncentracja, później trudności w nauce czytania i pisania – zaczyna się OPTODYSLEKSJA. Przeczytaj czym się charakteryzuje!