Percepcja wzrokowa ćwiczenia – poznawanie przez zmysły
O wzroku człowieka wiadomo bardzo dużo. O percepcji wzrokowej, czyli jak by to powiedziała moja mama „o po prostu patrzeniu na otaczający nas świat” wiemy też wiele. Jednak ostatnio coraz więcej czytamy o zaburzeniach percepcji albo koordynacji wzrokowo – ruchowej. Skąd się biorą takie zaburzenia? Jak im zapobiegać?
Każde dziecko rodzi się bardzo, bardzo słabowidzące. Oczy noworodka reagują na światło, dziecko patrzy w kierunku zamglonych twarzy rodziców. Z dnia na dzień wyłania się coraz więcej szczegółów. Przez kolejne miesiące oczy rozwijają się w bardzo szybkim tempie powalając niemowlęciu poznawać świat. Tak rozwija się percepcja wzrokowa.
Percepcja wzrokowa – poziom zmysłowy – czyli poznawanie przez wzrok
Definicja percepcji wzrokowej to zdolność rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych oraz umiejętności ich interpretowania. Dzieci nabywają te umiejętności dzień po dniu. Początkowo całościowo spoglądają na otoczenie. Rozwijają poznanie globalne, wielozmysłowe. Mózg małego dziecka zaczyna łączyć, kojarzyć i zapamiętywać obrazy. Wspomaga się innymi zmysłami, przede wszystkim dotykiem i słuchem. Gdy niemowlę zaczyna siadać – pojawia się nowy horyzont, raczkując poznaje nowe pomieszczenia i z czasem zaczyna kojarzyć i pamiętać otoczenie blisko domu.
Percepcja wzrokowa – ćwiczenia
Zabawy i ćwiczenia rozwijające wzrok
Na etapie poznawania świata za pomocą wzroku rodzice mogą pomagać dziecku i stymulować jego rozwój poprze zabawę i ćwiczenia, które połączą patrzenie z innymi zmysłami. Najczęściej zupełnie nieświadomie, bawiąc się z dziećmi, rozwijamy ich zdolności manipulacyjne, koordynację oko – ręka oraz koordynację wzrokowo – ruchową.
Poniżej przedstawiam ćwiczenia, a tak naprawdę zabawy z dzieckiem, które rozwijają:
- poznanie świata przez wzrok,
- połączenie wrażeń wzrokowych z wrażeniami słuchowymi, dotykowymi (integracja sensoryczna),
- zdolności manipulacyjne,
- kontrolę ruchów ciała i rąk,
- koordynację wzrokowo – ruchową,
- koordynację oko – ręka.
Bawmy się z dziećmi używając ich zabawek i znajomych przedmiotów codziennego użytku.
Ćwiczenia manipulacyjne
– dotykanie i manipulowanie przedmiotu z otwartymi oczami aby:
- poznać przedmiot (ściskanie, nakładanie, otwieranie przedmiotu),
- używać wg przeznaczenia np. młotek dziecięcy, szczotka do włosów.
– dotykanie i manipulowanie przedmiotu z zamkniętymi oczami lub zabawa w tajemnicze pudełko, w którym dziecko chwyta przedmiot i zgaduje co to jest. Dziecko może:
- nazywać przedmiot,
- naśladować odgłos jeśli zabawka jakiś wydaje (np. kotek maskotka: miau miau, auto: brum brum),
- wskazać na obrazku.
Percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo – ruchowa – ćwiczenia
– wskazywanie i rozróżnianie osób z najbliższego otoczenia;
– wskazywanie przedmiotów z otoczenia, łączenie ich ze słyszaną nazwą;
– wyciąganie i chwytanie wskazanego przedmiotu;
– trzymanie i przekładanie wskazanego przedmiotu;
– zabieranie i odkładanie konkretnych przedmiotów w konkretne miejsce;
– wskazywanie przedmiotów na obrazkach;
– wkładanie klocków do pudełka;
– nawlekanie koralików i guzków na sznurek – najpierw dużych potem coraz mniejszych;
– układanie klocków w jednej linii;
– segregowanie i piętrzenie klocków;
– dobieranie przedmiotów w pary lub wg kolorów, np dwie lalki, dwa misie;
– porównywanie dwóch przedmiotów – czym się różnią? np.: kolorem, ubraniem, wielkością;
– wkładanie klocków do pudełka wg kształtów lub innych małych przedmiotów do pojemnika z małym otworem;
– dopasowanie przedmiotów do obrazków;
– oglądanie obrazków i opowiadanie co na nich jest, co się dzieje…;
– układanie puzzli (od kilku elementów i trudniejsze, w zależności od wieku dziecka), bez wzoru i ze wzorem;
– zgadywanie czego brakuje – z 3-4 zabawek chowamy jedną, dziecko musi nazwać tą schowaną;
– rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych;
– łączenie kropek linią;
– rysowanie na dużej powierzchni (np. koła, linie);
– zabawy masami plastycznymi;
– zabawy z piłką: turlanie, toczenie, rzucanie.
Percepcja wzrokowa ćwiczenia, czyli po prostu zabawa
Jak widać większość wymienionych ćwiczeń to są nasze codzienne zabawy z dzieckiem. Warto jednak wiedzieć jaka zabawa jaki ma cel i co jakiś czas wracać do tej listy, by urozmaicać czas spędzony z dzieckiem.
Gdy dziecko chętnie wykonuje wymienione ćwiczenia – nie mamy powodów do obaw. Jednak, gdy unika jakiegoś rodzaju zabaw lub bardzo wolno uczy się nowych czynności powinniśmy przyjrzeć się z czego wynika niechęć i w razie potrzeby skontaktować się ze specjalistą.