
Ćwiczenia – percepcja wzrokowa – poziom odkrywczo badawczy
Dziecko nabywa umiejętności i wiedzy każdego dnia. Naszym zadaniem jako rodziców jest rozwijanie jego możliwości i podsuwanie nowych, kreatywnych zabaw, które bawią i uczą jednocześnie. Przedstawiam kolejne propozycje ćwiczeń wzrokowych rozwijających percepcję wzrokową, tym razem już na trzecim poziomie – odkrywczo badawczym.
Percepcja wzrokowa
Rozwijając pamięć wzrokową i koordynację wzrokowo – ruchową ćwicząc i bawiąc się z dzieckiem pogłębiamy już poznane umiejętności, dostarczamy nowych bodźców i zachęcamy dziecko do poszukiwania kolejnych rozwiązań. Ćwiczenia percepcji wzrokowej na poziomie zmysłowym i na poziomie poznawczym znajdziesz w artykułach:
– Ćwiczenia percepcja wzrokowa: poznawanie przez zmysły
– 23 ćwiczenia rozwijające pamięć wzrokową dziecka
Tymczasem zapraszam do lektury i wprowadzenia w życie kolejnych zabaw.
Percepcja wzrokowa – ćwiczenia
Oto propozycje ćwiczeń pamięci i percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej:
Obserwacja
– coraz dokładniejsza obserwacja otoczenia, dostrzeganie i nazywanie cech charakterystycznych dla danego przedmiotu, czynności, zjawiska; rozmowa o przydatności i celowości danych cech;
– dostrzeganie i nazywanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w najbliższym otoczeniu, np.: co widzisz na półce?
– obserwacja widoków, opisywanie dalekich obiektów, rozmowa o odległościach pomiędzy przedmiotami, opisywanie widoku, poszerzenie pola widzenia;
– rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych (pokaż trójkąt, wyciągnij żółte koło, itp.);
– obserwacja i wskazywanie elementów o konkretnym kształcie na obrazkach;
– obserwacja i opisywanie otoczenia podczas zmieniających się pór roku, pogody; wskazywanie cech charakterystycznych dla danej pogody czy pory roku na obrazkach;
– obserwacja i opis ludzi, ich zachować, czynności, emocji;
– obserwacja i zabawa w naśladowanie czynności codziennych, zabawy tematyczne, np w dom, w sklep, w lekarza, w przedszkole;
– naśladowanie pozycji czy ruchów drugiej osoby lub postaci z obrazka;
– dostrzeganie powtarzającego się wzoru, ciągu rytmicznego (kolory,kształty, obrazki);
Dobieranie i wyszukiwanie
– dobieranie jednakowych par przedmiotów, obrazków (memo obrazkowe, memo kształtów, domino);
– dobieranie przedmiotu lub obrazka do takiego samego wskazanego przez nauczyciela po dłuższej i coraz krótszej ekspozycji;
– wyszukiwanie i dobieranie par obrazków, które do siebie pasują lub tworzą całość (np. dobieranie do pary: but do buta; owoc do owocu);
– wyszukiwanie elementów składowych przedstawionego wzoru, a następnie nakładanie na wzór bądź układanie obok lub według wzoru (z różnym czasem ekspozycji);
– wyszukiwanie i dopasowanie konturów, cieni do pojedynczych obrazków, łączenie w pary: obraz i jego cień (przedmioty, zwierzęta, rośliny, proste kształty jak koło, kwadrat, trójkąt, wprowadzamy różne kształty według możliwości dziecka);
Układanie
– układanie obrazków z części wg wzroku (dziecko układa obrazek na wzorze, obok wzoru, możemy również skracać czas ekspozycji wzoru);
– układanie puzzli (od prostych do coraz trudniejszych wzroków i większej ilości elementów);
– układanie pociętych na części obrazków, pocztówek, ilustracje;
– układanie obrazków z sześciennych klocków;
– układanie mozaik dowolnie lub wg wzoru;
– budowanie i zabawy konstrukcyjne wg wzoru, z kloców, figur geometrycznych (płot, domek, piramidy), zabawę można utrudnić – dziecko z pamięci układa poprzednio widziany wzór;
– układanie ciągów rytmicznych (klocki: żółty – czerwony – niebieski – żółty…, obrazki: pies – kot – koń…);
– układanie obrazków złożonych z trzech, czterech części; wprowadzanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
Porównywanie
– porównywanie dwóch obrazków o tej podobnej treści (analizowanie obrazu);
– porównywanie dwóch podobnych zabawek (dostrzegamy i rozmawiamy bardziej szczegółowo, wprowadzamy coraz więcej określeń, nazywamy coraz więcej barw, kształtów, określamy położenie, kierunek, teksturę);
– porównanie obrazków i dostrzeganie zmian w ich treści, np. obrazki różnych pór roku – opisujemy zmiany w ubraniach, widokach;
– dostrzeganie różnic między obrazkami pozornie identycznymi, zwiększamy poziom trudności i szczegółowości obrazków;
– dostrzeganie brakującego przedmiotu z grupy wcześniej przygotowanych i obserwowanych przedmiotów, „czego brakuje?”, „co się zmieniło?”;
– przeliczanie i porównywanie, gdzie jest więcej czy mniej figur, klocków;
Porządkowanie i grupowanie
– grupowanie przedmiotów wg przyjętego kryterium, np. wg pory roku, pory dnia, koloru, przeznaczenia;
– grupowanie przedmiotów wg tego samego kształtu, wielkości, barwy (można przy okazji liczyć przedmioty);
– eliminowanie niepasujących przedmiotów wg wybranego kryterium;
– porządkowanie elementów, figur wg kilku cech, np.: wybierz duży, niebieski kwadrat;
Wyodrębnianie i liczenie
– wyodrębnienie obiektów do policzenia, próby określenia ile ich jest bez przeliczania, a następnie przeliczanie ich;
– liczenie ile przedmiotów zniknęło (klocków, kart, zabawek);
– dobieranie wskazanych przedmiotów, np. weź tyle kółek, ile jest trójkątów;
Odwzorowywanie
– odwzorowywanie i odtwarzanie ułożonych zabawek, przedmiotów, figur;
– odwzorowywanie prostych symboli i znaków (linie proste, falowane, ukośne, koła, figury geometryczne, za pomocą kredek taśm, sznurowadeł; można korzystać ze wzoru lub z pamięci, np narysuj falę na morzu;
– łączenie linii, punktów, odwzorowywanie szlaczków;
– każdego rodzaju rysowanie, malowanie, wyklejanie, wycinanie i lepienie;
Zobaczmy jakie zabawki mamy w domu. Kreatywnie i przede wszystkim na luzie zacznijmy się bawić z naszymi dziećmi. Wspólnie spędzony czas zaowocuje zarówno w umiejętnościach dzieci, ale przede wszystkim w naszej wspólnej relacji.
Pamiętajmy, że dziecko bawiąc się rozwija swoje umiejętności. Przez częste używanie pamięci wzrokowej zwiększa jej możliwości i ułatwia sobie naukę. Koordynacja wzrokowo – ruchowa jest coraz bardziej precyzyjna, a nasze dziecko lepiej przygotowane do przedszkola i szkoły.
