Ruch i aktywność fizyczna wpływa na wzrok

Ruch i aktywność fizyczna wpływa na wzrok

Mamy dość ciekawe i paradoksalne czasy. Wymagamy od dzieci i siebie coraz więcej. Spędzamy ogromną ilość czasu w pracy i w szkole. Staramy się osiągnąć coraz więcej. Jednak jakby zapominamy o pewnej rzeczy…

 

 

Rozwój człowieka, rozwój funkcji poznawczych, motoryka (i rozwój widzenia także) są ściśle związane z ruchem.

Ruch angażuje niemal cały mózg.
Ruch powoduje, że mózg musi wytworzyć odpowiedź i informację zwrotną.
Ruch stymuluje powstawanie nowych połączeń.
Ruch dotlenia.
Ruch wzmacnia.
Ruch angażuje.
Ruch poprawia zapamiętywanie.
Ruch pobudza.
Ruch stymuluje odżywianie i dotlenienie mózgu.
Ruch stymuluje produkcję hormonów i innych substancji chemicznych wspierających motywację, nastrój, naukę.
Ruch rozwinie i połączy pracę kory wzrokowej, słuchowej, czuciowej, móżdżek i układ przedsionkowy.
Ruch stymuluje całe ciało.
Ruch automatyzuje procesy.
Ruch kształtuje motorykę – małą i dużą.

Ruch jest nieocenionym wsparciem rozwoju dzieci i dorosłych.

 

 
 
 

Czy nie macie czasem wrażenia, że wiele problemów sensorycznych i motorycznych (a także wzrokowych) wynikają z braku ruchu?

 

Wielokrotnie tłumaczę rodzicom, że precyzyjne ruchy oczu na kartkach książki nie kształtują się podczas patrzenia na książkę, tylko wcześniej, podczas zabawy, skakania, rzucania, układania.
Widzenie obuoczne, w najmłodszych latach, również kształtuje się poprzez ruch.
Nie przed tabletem/komórką.
Inni specjaliści, których spotykam opowiadają o zaburzonej:
– motoryce,
– napięciu mięśniowym
– propriocepcji
– równowadze
– skupieniu
– emocjach.

Przecież to dzięki sile naszym mięśni możemy utrzymywać prawidłową postawę w pracy.
Dzięki dotlenieniu możemy pracować skutecznie.
Dopamina, która wytwarzana jest podczas aktywności sportowej wspomaga nas w wytrwałości.
Jesteśmy bardziej kreatywni.

 

To bardzo paradoksalne, że pod presją czasu ograniczamy ruch dzieciom i sobie samym.

 

Dzieci powinny skakać, biegać, kulać się, rzucać, unikać, wspinać się, jeździć na rowerze, hulajnodze, pływać.

 

A my? Też…!

 

Mózg rozwija się i jest pobudzany w ruchu.

 

Mnie osobiście interesuje rozwój widzenia i na nim się skupiam. Jednak nie ma złudzeń – terapia widzenia będzie opierała się na innych układach i będzie zakładała dużo aktywności ruchowej.

 

Rozwój ruchów oczu, dobra praca akomodacji, szybkie i trafne określenie odległości nie kształtują się za biurkiem.

 

Dużo można opowiadać… 🙂
Jeżeli ciekawi Cię ten temat.
Lub jesteś pedagogiem/terapeutą/rodzicem, który chce pogłębić tę wiedzę – spotkajmy się na szkoleniu/warsztatach na ten temat.
Aktualne szkolenia znajdziesz na stronie: https://cwiczeoko.pl/szkolenia/
 

 

Jeżeli jednak chciałbyś zdobyć tę wiedzę, a nie możesz przyjechać – zapisz się na kurs online:  https://www.subscribepage.com/funkcje_wzrokowe_zapisz

Gdy zaczną się zapisy – wyślę Ci informację.

 
 
 

Zapraszam do zapisania się na bezpłatne, 3-dniowe szkolenie na temat zaburzeń widzenia!

PLAN SZKOLENIA

DZIEŃ 1

  • Problemy z widzeniem a kłopoty z nauką – czy problemem są tylko wady wzroku?
  • Jakie problemy wzrokowe może mieć dziecko?
  • Dlaczego okulary nie pomagają na wszystkie problemy?
  • Czy zaburzone ruchy oczu mogą mieć wpływ na czytanie?
  • Znasz model Skeffingtona?

DZIEŃ 2

  • Problemy szkolne a:
    – wady wzroku;
    – zaburzenia akomodacji;
    – zaburzenia ruchów oczu;
  • Poznaj te zależności!
  • Zobacz jak się objawiają te zaburzenia!
  • Co możesz zrobić?

DZIEŃ 3

Opowiem jakich trudności możemy się spodziewać, gdy dziecko boryka się z:
-zezem;
-zezem ukrytym;
-niedowidzeniem;
-niestabilnością obuoczną;
-brakiem stereopsji;
-tłumieniem;
-aniseikonią.

zaburzenia widzenia