Badania przesiewowe wzroku– czy warto je wykonywać?
Badania przesiewowe wzroku mają na celu jak najwcześniejsze wykrycie nieprawidłowości w układzie wzrokowym. Wszystkie dzieci przechodzą badania okresowe, tzw. bilans, podczas którego lekarze rodzinni lub pielęgniarki oceniają ich rozwój. Widzenie powinno być przesiewowo przebadane podczas bilansu czterolatka. Z doświadczania, zarówno specjalisty, jak i rodzica, wiem, że z przeprowadzeniem tych badań bywa różnie. Niekiedy sprawdzana jest tylko ostrość wzroku (z niekoniecznie zachowaną odległością badania lub tylko obuocznie). Niekiedy widzenie jest całkowicie pomijane.
W mojej ocenie, dzieci w wieku czterech lat powinny przejść badania ostrości widzenia, ruchów oczu, ustawienia gałek ocznych, punktu bliskiego akomodacji i konwergencji. Wiem, że nie zawsze uda się w sposób wyczerpujący i pewny przebadać dziecko, zwłaszcza podczas krótkiego, przesiewowego badania. Jednak należy spróbować.
Coraz więcej specjalistów z praktyk optometrycznych, ortoptycznych czy poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzi badania przesiewowe w szkołach lub przedszkolach, a także zaprasza dzieci do swoich gabinetów. Osobiście w latach 2016-2019 przebadałam przesiewowo około 700 dzieci z powiatu suwalskiego (w czasie, kiedy prowadziłam tam prywatną praktykę). Wyniki tych badań udostępnione są na blogu (www.barbarapakula.pl). Podczas każdej edycji badania „znalazło się” kilka lub nawet kilkanaścioro dzieci z poważnymi zaburzeniami widzenia (słabowidzenie, zez, niedowidzenie). Prawie połowa z dzieci potrzebowała okularów.
Proszę spojrzeć na wyniki edycji „lato 2017”. Spośród osiemdziesięciorga przebadanych dzieci czterdzieścioro ośmioro nie miało żadnej wady wzroku. Pozostałe trzydzieścioro dwoje miało wady wzroku lub inne zaburzenia (szesnaścioro było już wcześniej korygowanych i przyszło na badanie w okularach, szesnaścioro nie nosiło okularów). Na szczęście większość rodziców dzieci, które nie nosiły dotychczas okularów, podejrzewała, że coś jest nie tak ze wzrokiem dzieci i skorzystała z badania, by potwierdzić lub wykluczyć wadę wzroku. Dwoje dzieci miało niedowidzenie (leniwe oko), trójka nieprawidłowe ustawienie oczu – zeza.
Badania przesiewowe zawsze zwiększają świadomość rodziców odnośnie widzenia. Bardzo często nie zdają sobie oni sprawy z tego, że problemy z widzeniem, to nie tylko wady wzroku i obniżona ostrość widzenia. Wartość badań przesiewowych jest nieoceniona. Przede wszystkim ze względu na szybkie wykrycie nieprawidłowości i przekazanie dziecka do specjalisty w celu uzyskania pełnej diagnozy. Dzięki temu układ wzrokowy nie zaadaptuje się do zaburzenia.
Z punktu widzenia specjalisty, badania przesiewowe dają możliwość dotarcia do grupy pacjentów, która nie była jeszcze badana przez specjalistę. W sposób organiczny zwiększa zasięg oddziaływania i rozpoznawalności osoby badającej. Jeżeli dodamy do badania screeningowego dokładny wywiad oraz spokojną rozmowę z rodzicem, po badaniu otrzymujemy usługę, która może swoim poziomem wzbudzić zaufanie pacjentów oraz wyróżnić specjalistę na tle konkurencji.
Z mojego punktu widzenia najważniejsze było docieranie do najbardziej odległych miejsc powiatu: wsi, małych miasteczek. Zależało mi na znalezieniu dzieci, które w wyniku niewiedzy lub zaniedbania źle widzą. Długodystansowa relacja z pacjentami i ich rodzinami była owocem wszystkich przeprowadzonych badań w gabinecie.
ZAPISZ SIĘ NA BEZPŁATNY WEBINAR: PRZESIEWOWE BADANIA WZROKU! ZAPISAĆ MOŻESZ SIĘ TUTAJ: https://www.subscribepage.com/przesiewowe
Zapraszam do zapisania się na bezpłatne, 3-dniowe szkolenie na temat zaburzeń widzenia!
PLAN SZKOLENIA
DZIEŃ 1
- Problemy z widzeniem a kłopoty z nauką – czy problemem są tylko wady wzroku?
- Jakie problemy wzrokowe może mieć dziecko?
- Dlaczego okulary nie pomagają na wszystkie problemy?
- Czy zaburzone ruchy oczu mogą mieć wpływ na czytanie?
- Znasz model Skeffingtona?
DZIEŃ 2
- Problemy szkolne a:
– wady wzroku;
– zaburzenia akomodacji;
– zaburzenia ruchów oczu; - Poznaj te zależności!
- Zobacz jak się objawiają te zaburzenia!
- Co możesz zrobić?
DZIEŃ 3
Opowiem jakich trudności możemy się spodziewać, gdy dziecko boryka się z:
-zezem;
-zezem ukrytym;
-niedowidzeniem;
-niestabilnością obuoczną;
-brakiem stereopsji;
-tłumieniem;
-aniseikonią.