
Jak przygotować dziecko do nauki czytania?
Do skutecznej nauki czytania potrzebny jest zrównoważony rozwój wzroku, słuchu i ruchu dziecka. Przedszkolaki przez zabawę rozwijają się i przygotowują do nauki szkolnej. Na co zwrócić uwagę i jak przygotować dziecko do nauki czytania?
Często między rodzicami słychać żartobliwe stwierdzenie: „Byle by nie przeszkadzać zanadto swojemu dziecku w rozwoju!”. To zdanie ma w sobie wiele prawdy, ponieważ dzieci mają w sobie naturalną ciekawość, która prowadzi ich do nabywania nowych umiejętności. Niezrażone porażkami uczą się siadać, poruszać, gaworzyć, mówić, opowiadać itd.
Analizatory wzroku, słuchu i ruchu w mózgu dzieci rozwijają się od narodzin. To właśnie one i ich integracja odpowiadają za naukę czytania i pisania. W sytuacji kiedy zaburzony zostanie rozwój jednego z nich nauka czytania będzie utrudniona. Im szybciej rodzice lub nauczyciel wyłapie brak, tym szybciej można nadrobić zaległość i uniknąć większych problemów.
Problemy z czytaniem stygmatyzują dziecko bardzo mocno. Obniżają samoocenę, powodują niechęć do nauki, złość. Dziecko wyczuwa, że nie radzi sobie dostatecznie dobrze i w zależności od charakteru dziecka zaczynają się dziać nieprzyjemne rzeczy w jego emocjach i myśleniu.
Na podstawie książek pani Małgorzaty Dąbrowskiej „Moje dziecko jest dyslektykiem” (Seventh Sea Warszawa 2003) oraz Barbary Zakrzewskiej „Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole” (WsiP Warszawa 2003) zebrałam objawy zaburzeń w obszarze widzenia, słyszenia oraz ruchu.
OBJAWY ZABURZEŃ PERCEPCJI WZROKOWEJ
(ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ)
- ubogi opis obrazka, dziecko zauważa małą liczbę szczegółów
- ubogie i niedokładne rysunki, trudności w przerysowywaniu i odtwarzaniu różnych form graficznych i figur geometrycznych
- trudności z wyodrębnianiem elementów z całości, a także z łączeniem ich w całość, niechęć do układania obrazków wg wzoru, puzzli i historyjek obrazkowych
- niezauważanie różnic w dwu pozornie identycznych obrazkach
- brak umiejętności dobierania w pary obrazków z uwzględnieniem cechy wspólnej oraz segregowania obrazków na podstawie określonej cechy
- problemy z zapamiętywaniem i odtwarzaniem eksponowanych na krótko przedmiotów, obrazków
- niewłaściwe ujmowanie stosunków przestrzennych
OBJAWY ZABURZEŃ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
(ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ)
- ubogie słownictwo, agramatyzmy, zniekształcanie wyrazów, opóźnienie i zaburzenia mowy
- niewłaściwe rozumienie i stosowanie się do poleceń słownych
- problemy z uczeniem się na pamięć wierszyków i piosenek
- męczenie się podczas słuchania dłuższych opowiadań i historyjek
- trudności w ćwiczeniach i zabawach rytmicznych
- trudności z wyodrębnianiem dźwięków ze struktur złożonych (analiza słuchowa) tzn. sylab i głosek w wyrazie, wyrazów w zdaniu oraz ze scalaniem pojedynczych dźwięków w całość (synteza słuchowa) np. głosek i sylab w wyraz
OBJAWY ZABURZEŃ W SFERZE RUCHOWEJ
(ze szczególnym zwróceniem uwagi na sprawność manualną)
- braki w zakresie umiejętności samoobsługi i codziennych czynności (ubieranie się, jedzenie)
- niesprawność manualna, trudności w rysowaniu, wycinaniu, wiązaniu, nieprawidłowy sposób trzymania ołówka, długopisu, powolne ruchy, brak precyzji i zręczności manualnej
- nadmierne napięcie mięśniowe, zbyt silny nacisk przyboru piszącego, zbyt mocne kreślenie linii, stąd przedzieranie kartki i łamanie ołówka; w rysunkach przeważają linie proste, pogrubione, rzadko występują linie faliste
- zbyt małe napięcie mięśniowe, brak siły do wycinania nożyczkami, słaba chwytliwość palców, stąd częste upuszczanie przedmiotów z dłoni; linie rysunku są słabo widoczne, linie proste są nierówne, faliste, przeważają rysunki drobne i małe
Jak przygotować dziecko do nauki czytania?
Jeżeli nasz kilkulatek radzi sobie ze zdecydowaną większością wymienionych czynności to możemy założyć, że jest przygotowany do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. Jeżeli coś budzi w nas wątpliwości to warto skupić się na wybranej czynności i wspólnie ćwiczyć, trenować i bawić się jednocześnie rozwijając umiejętności naszego dziecka.
Jak rozwijać percepcję i pamięć wzrokową przeczytają Państwo w artykułach:
Zapraszam do zapisania się na bezpłatne, 3-dniowe szkolenie na temat zaburzeń widzenia!
PLAN SZKOLENIA
DZIEŃ 1
- Problemy z widzeniem a kłopoty z nauką – czy problemem są tylko wady wzroku?
- Jakie problemy wzrokowe może mieć dziecko?
- Dlaczego okulary nie pomagają na wszystkie problemy?
- Czy zaburzone ruchy oczu mogą mieć wpływ na czytanie?
- Znasz model Skeffingtona?
DZIEŃ 2
- Problemy szkolne a:
– wady wzroku;
– zaburzenia akomodacji;
– zaburzenia ruchów oczu; - Poznaj te zależności!
- Zobacz jak się objawiają te zaburzenia!
- Co możesz zrobić?
DZIEŃ 3
Opowiem jakich trudności możemy się spodziewać, gdy dziecko boryka się z:
-zezem;
-zezem ukrytym;
-niedowidzeniem;
-niestabilnością obuoczną;
-brakiem stereopsji;
-tłumieniem;
-aniseikonią.
