Wywiad z optometrystą – Magdalena Szewczuk
Wywiady dają tą fantastyczną możliwość, że poznajemy innych ludzi. Dzisiaj przedstawiam Państwu optometrystkę – Magdalenę Szewczuk z Białegostoku. Przeczytajcie o pracy, pasji i zaangażowaniu.
- Jest Pani optometrystką. Czym się Pani zajmuje w swojej pracy zawodowej?
Tak zgadza się . Z zawodu jestem optometrystką od 2012 roku. W pracy zawodowej zajmuję się doborem refrakcji okularowej oraz aplikacją soczewek kontaktowych. Prowadzę również terapię widzenia często zalecaną osobom z dysfunkcjami układu wzrokowego.
- Dlaczego postanowiła Pani zająć się terapią widzenia?
Gabinet terapii widzenia powstał, ponieważ otrzymywaliśmy sygnały od naszych pacjentów, że taka pomoc byłaby im potrzebna. Zdarzało się, że przychodził do nas pacjent, który np. widział ostro, ale działo się z jego wzrokiem coś, czego nie potrafił określić, zdiagnozować sam. Diagnoza w tym przypadku często była jednoznaczna – foria lub problem z ruchami wergencyjnymi.
- Na czym polega terapia i do kogo jest skierowana?
Terapia widzenia najczęściej postrzegana jest przez moich pacjentów jako cudowny lek, po podaniu którego – ustąpią wszystkie objawy. Niestety tak nie jest. Terapia widzenia jest to indywidualny zestaw ćwiczeń, który wykonywany jest w dwóch równoległych formach jako terapia domowa i gabinetowa. Trwa najczęściej kilka miesięcy i dopiero po takim czasie wzrok działa „sprawniej” i poprawia się ogólny komfort pacjenta.
Terapia widzenia skierowana jest najczęściej do dzieci z problemami wzrokowymi takimi jak: niedowidzenie, zez, zaburzenia ruchów gałek ocznych, trudności w uczeniu się czy też osłabiona koordynacja oko-ręka. Ale nie tylko. Coraz częściej w gabinecie pojawiają się dorośli z zaburzeniami akomodacji.
- Które zaburzenie wzrokowe wymagające terapii spotyka Pani najczęściej?
W przypadku dzieci najczęściej pracuję z niedomogą konwergencji oraz zezem. U osób dorosłych „walczymy” ze skurczem akomodacyjnym.
- Które zaburzenie wzrokowe wymagające terapii jest najczęściej niezauważone przez Rodziców?
Może odpowiem trochę odwrotnie. Najczęściej zauważalnym problemem wśród rodziców jest zez – dlaczego? Gdyż jest to efekt wizualny i estetyczny – łatwy do zdiagnozowania nawet przez rodziców. Wszystkie pozostałe dysfunkcję niestety są pomijane. To w naszym gabinecie rodzice dowiadują się czym jest zaburzenie ruchów gałek ocznych czy też osłabione widzenie obuoczne i jaki ma to wpływ na problemy związane z przyswojeniem wiedzy czy też czytaniem. Tłumaczymy również z czego może wynikać optodysleksja.
- Jak wygląda normalny dzień w pracy?
Każdy dzień jest inny – i to mnie cieszy w tej pracy. Najczęściej na umawiane wizyty zjawiają się mali pacjenci – którzy są dla mniej zastrzykiem energii. Ich temperament i „nietuzinkowe” odpowiedzi sprawiają że czas w gabinecie upływa bardzo szybko.
- Czy praca optometrysty i terapeuty wzrokowego jest trudna?
Czy jest trudna??? Nie wiem – nigdy nie analizowałam tego przez ten pryzmat. Wiem na pewno że praca optometrysty i terapeuty widzenia jest bardzo odpowiedzialna.
Pracujemy nad układem wzrokowym – więc nie możemy popełnić błędu. To nam ufają rodzice, którzy przychodząc z własnymi dziećmi widząc w naszym gabinecie często „ostatnią deskę ratunku”.
- Jak wygląda współpraca rodziców i optometrystów?
Bardzo często jest to współpraca bardzo owocna – kiedy rodzice i dzieci są tak samo zdeterminowani. Gorzej jest kiedy rodzice przychodząc do naszego gabinetu oczekują „cudownego jednorazowego lekarstwa”, które pomoże im dzieciom. Wtedy moja praca polega przede wszystkim na pracy z rodzicem, który zrozumie ideę ćwiczeń terapii widzenia. A jest to naprawdę ciężka praca ?
- Jakie ma Pani największe marzenie zawodowe i niezawodowe?
Jeśli chodzi o marzenia niezawodowe – najczęściej dotyczą dalekich podróży z rodziną, które staramy się realizować w wolnym czasie- którego jest niestety zawsze za mało.
Marzenie zawodowe dotyczy standardów bilansu dzieci przedszkolnych. Chciałabym aby lekarze pierwszego kontaktu wspomagali nas terapeutów widzenia i na bilansie 4-ro, 6-cio latka wstępnie diagnozowali dzieci pod kątem zaburzeń widzenia i odsyłali do specjalistów. Niestety w chwili obecnej profilaktyki w tym zakresie jest zbyt mało.
- Co Panią cieszy w pracy?
Najbardziej mnie cieszy wdzięczność pacjentów ? np.: laurki na dzień kobiet, pisanki Wielkanoce -własnoręcznie wykonane czy też uśmiech dziecka po wykonanych ćwiczeniach w gabinecie i pytanie: „To już koniec???”
- Co najbardziej frustruje?
Nie wiem czy powinnam – ale najbardziej frustrujące jest podejście rodziców do ćwiczeń domowych – często zaniedbywanych.
- Gdzie możemy Panią znaleźć?
Zapraszam wszystkich pacjentów do Gabinetu Terapii Widzenia w Białymstoku przy ul. Fabryczna 4 lok 0H.
____________
Notka biograficzna: mgr Magdalena Szewczuk ur. 22 kwiecien 1984 -optometrysta, terapeuta wzroku, studiowała na Politechnice Białostockiej uzyskując tytuł inż. mgr. Tytuł optometrysty zdobyła po studiach podyplomowych Uniwersytetu Medycznego, wydział Lekarski. W zawodzie pracuje od 2012 roku wykonując swoją pracę z wielką pasją we własnym gabinecie w firmie New-Optica założonej w 2010r wraz z moim mężem. Gabinet Terapii Widzenia powstał w 2017 r w odpowiedzi na potrzeby naszych pacjentów. W czasie wolnym – mama na etacie dwóch kochanych i cudownych chłopców.
Zapraszam do zapisania się na bezpłatne, 3-dniowe szkolenie na temat zaburzeń widzenia!
PLAN SZKOLENIA
DZIEŃ 1
- Problemy z widzeniem a kłopoty z nauką – czy problemem są tylko wady wzroku?
- Jakie problemy wzrokowe może mieć dziecko?
- Dlaczego okulary nie pomagają na wszystkie problemy?
- Czy zaburzone ruchy oczu mogą mieć wpływ na czytanie?
- Znasz model Skeffingtona?
DZIEŃ 2
- Problemy szkolne a:
– wady wzroku;
– zaburzenia akomodacji;
– zaburzenia ruchów oczu; - Poznaj te zależności!
- Zobacz jak się objawiają te zaburzenia!
- Co możesz zrobić?
DZIEŃ 3
Opowiem jakich trudności możemy się spodziewać, gdy dziecko boryka się z:
-zezem;
-zezem ukrytym;
-niedowidzeniem;
-niestabilnością obuoczną;
-brakiem stereopsji;
-tłumieniem;
-aniseikonią.