
Zaburzenia funkcji orientacji i ruchów oczu – case study
Chłopiec, lat 5, przebadany okulistycznie oraz neurologicznie (nie wskazano żadnych problemów), skierowany do mnie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, ze wskazaniem na problemy z percepcją wzrokową, pamięcią wzrokową, utrzymaniem uwagi wzrokowej.
Wywiad, badanie.
Ogólne zachowanie i poruszanie – jakby nie trafiał tam gdzie chciał, jakby się zatrzymywał i zastanawiał nad ruchem.
Zaburzenia funkcji orientacji i ruchów oczu
Podczas wywiadu mama opowiadała, że nie jeździ na rowerze.
Próbowali uczyć się na 4 kółkach, ale się nie udaje, więc zrezygnowali.
Rozpisaliśmy terapię. Większość ćwiczeń do domu, plus kontrole. Wsparcie terapią SI i czucia głębokiego i dalsza diagnostyka. Jestem ciekawa co będzie dalej.
Funkcje wzrokowe
Jeżeli pierwszy raz czytasz mój wpis na blogu, to możesz się poczuć zdezorientowany. Dziecko widzi dobrze, a potrzebuje terapii widzenia? Nie ma zeza, a trzeba ćwiczyć?
Wzrok to nie tylko ostrość i wady wzroku. Widzenie to szereg funkcji, które zapewniają dobre poruszanie się, koordynację wzrokowo-ruchową, skanowanie przestrzeni, analizę ruchu dookoła nas i naszej trajektorii. Wzrok to też akomodacja, czyli zdolność wyostrzania obrazów, które znajdują się w różnej od nas odległości. Widzenie to też wyższe funkcje wzrokowe, takie jak percepcja wzrokowa, przetwarzanie wzrokowe, pamięć wzrokowa, integracja z innymi ośrodkami. Jeżeli interesuje się ten temat zajrzyj tutaj: „Model Skeffingtona”.